Ziggo ziet klantaantallen verder afnemen
Moederbedrijf Liberty Global heeft de kwartaalcijfers van kabelaar Ziggo bekendgemaakt. Het afgelopen kwartaal heeft Ziggo opnieuw tienduizenden abonnees zien vertrekken. Vooral op het gebied van telefonie en tv daalde het aantal klanten. Het aantal abonnementen voor internet nam juist toe.
Ziggo ziet in eerste kwartaal opnieuw klanten afhaken
Kabelaar Ziggo blijft klanten verliezen ondanks de start van een eigen sportzender en de grote campagne rond Max Verstappen. Afgelopen kwartaal zag de kabelaar opnieuw tienduizenden abonnees vertrekken. Het verlies van in totaal 40.000 abonnementen kwam voornamelijk door overstappers bij tv en telefonie. Het aantal internetabonnementen nam juist toe met 8.000. Ziggo liet weten last te hebben van sterke concurrentie van andere aanbieders van internet, tv en telefonie. Feit is wel dat sinds de fusie met UPC er ieder kwartaal meer klanten weggaan dan dat erbij komen.
In een poging om het dalend aantal klanten tegen te gaan, lanceerde Ziggo eind vorig jaar een eigen sportzender voor zijn klanten. Ook werd een grote campagne gestart rond Max Verstappen, maar die leidde slechts tot 8.000 nieuwe internetabonnees. Beiden waren echter niet genoeg om het dalend aantal tv- en telefonieklanten teniet te doen. Ondanks het dalend aantal klanten is Ziggo positief over de kwartaalcijfers. Het klantverlies zou namelijk het laagste in anderhalf jaar tijd zijn. Daarnaast hebben klanten die trouw bleven aan Ziggo, gemiddeld meer uitgegeven. Concurrent KPN heeft er afgelopen kwartaal juist klanten bijgekregen. Vanwege de toenemende concurrentie verwacht Ziggo niet dat er heel snel veel klanten bijkomen dit jaar.
Eerder liet Ziggo al weten te willen fuseren met Vodafone. Naar verwachting wordt deze fusie aan het einde van het jaar afgerond. Het moederbedrijf, Liberty Global, zegt momenteel ‘constructieve’ gesprekken te voeren met de Europese Commissie over een samenvoeging van het kabelnetwerk van Ziggo en het mobiele netwerk van Vodafone. Afgelopen kwartaal kwamen er in totaal 7.500 internetklanten bij tot 3,11 miljoen, terwijl er in vaste telefonie een afname was van 3.300 tot 2,54 miljoen. Op mobiel vlak kwamen er 10.200 abonnees bij tot 197.000.
De kabelaar liet ook weten de prijzen van de Alles-in-één-abonnementen van voormalige UPC- en Ziggo-klanten te gaan verhogen. Oude klanten gaan maximaal 1,95 euro per maand meer betalen. Dat is meer in lijn met wat nieuwe klanten van Ziggo ook betalen. Vorige week maakte KPN nog bekend de prijzen te gaan verhogen. Het aanbod en de prijs van Ziggo en KPN zijn ongeveer gelijk.