Ziggo draait verlies ondanks toenemend aantal internetklanten
Kabelaar Ziggo heeft zijn kwartaalcijfers voor dit jaar bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat het aantal internetklanten toeneemt, maar het aantal tv-klanten daalde en ook in financieel opzicht deed Ziggo het een stuk minder goed.
Ziggo maakt kwartaalcijfers voor 2014 bekend
In het eerste kwartaal van 2014 nam het aantal internetklanten bij Ziggo toe met 7,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Op dit moment internetten 1,95 miljoen Nederlanders via Ziggo. Daar stond wel tegenover dat het aantal tv-klanten in een jaar tijd flink daalde met 2,4 procent naar 2,78 miljoen. Ook in financieel opzicht deed Ziggo het een stuk minder goed. Weliswaar steeg de omzet met 1,7 procent naar 394 miljoen euro, maar maakte Ziggo een nettoverlies van 38,4 miljoen euro. Volgens de kabelaar is dat vooral te wijten aan de eenmalige kosten die te maken hebben met de overname door Liberty Global.
De investeringen die Ziggo deed in zijn internetdiensten lijken wel vruchten af te werpen. Naast het aantal internetklanten dat toenam, steeg ook het aantal mensen dat een alles-in-één- pakket afnam met 20.000 klanten, tot 1,56 miljoen klanten. Ook met de mobiele tak van Ziggo ging het goed. Ziggo Mobile kreeg er in een kwartaal 30.000 klanten bij en heeft nu in totaal 63.000 mobiele klanten.
Hoewel de kabelaar in het eerste kwartaal verlies draaide, zag het voor het eerst sinds lange tijd het klantenbestand weer groeien. Afgelopen kwartalen gingen veel klanten verloren aan andere DSL- en glasvezelproviders. Zoals het er nu naar uitziet zal Ziggo eind dit jaar worden overgenomen door Liberty Global. Dit Amerikaanse bedrijf is het moederbedrijf van UPC, beide providers zullen dus gaan fuseren.