Wereldwijde breedbandpenetratie stijgt
Tegen het einde van dit jaar heeft meer dan een derde van de huishoudens in de wereld een vaste breedbandaansluiting, dat blijkt uit cijfers van het Amerikaans onderzoekbureau ABI Research. In totaal goed voor 618,7 miljoen abonnees tegen het eind van 2012.
Een derde van de woningen wereldwijd is eind 2012 aangesloten op vast internet
Volgens onderzoeksbureau ABI Research zal de wereldwijde breedbandpenetratie opnieuw toenemen. Aan het eind van het jaar wordt verwacht dat 618,7 miljoen abonnees zijn aangesloten op een vaste breedbanddienst; een stijging van 7,3% ten opzichte van een jaar eerder. Dat zou betekenen dat ruim een derde van de huishoudens in de wereld een vaste breedbandaansluiting heeft tegen het eind van dit jaar. De groei zal gelden voor alle breedbandtechnologieën zoals: DSL, kabel en glasvezel.
Het Amerikaans onderzoeksbureau zag het aantal DSL-abonnementen groeien met 1,2% in het tweede kwartaal van dit jaar, dat komt neer op 4,3 miljoen abonnees. Daarnaast verwacht ABI Research dat het aantal DSL-abonnees zal verschuiven naar een andere breedband techniek zoals internet via glasvezel.
“De ontwikkelingen binnen de volgende generatie breedbandnetwerken biedt klanten meer mogelijkheden om over te stappen op bijvoorbeeld glasvezel,” zegt Jake Saunders, Vicepresident. “Het marktaandeel van glasvezel zal naar verwachting stijgen van 12% in 2011 tot 13,2% eind van dit jaar, terwijl het marktaandeel van DSL bijna 1%-punt zal dalen ten opzichte van 64% in 2011.”
Noord-Amerika heeft volgens het onderzoeksbureau de hoogste vaste breedbandpenetratie in de hele wereld, met 72,4% van de huishoudens die gebruik maken van een vaste breedbandverbinding. Hoewel West-Europa ook een flinke inhaalslag wist te bewerkstelligen, eind juni werden er namelijk 1,2 miljoen abonnees toegevoegd, resulterend in een penetratiegraad van 72%.
Het aantal abonnees van de belangrijkste internet providers in West-Europa zoals British Telecom, Deutsche Telekom en Iliad Telecom, steeg met meer dan 1% ten opzichte van het eerste kwartaal. Terwijl de meerderheid van de Noord-Amerikaanse providers groeiden met ongeveer 0,8%.