Vodafone start pilot met zakelijk mobiel internet
Internet provider Vodafone gaat onderzoek doen of nieuwe abonnementsvormen voor mobiel breedband aansluiten bij de veranderende klantbehoeften. Een halfjarige test met premium service moet aantonen welke abonnementsvormen aansluiten op de klantbehoeften.
Vodafone start halfjaar durende proeft met extra bandbreedte
Een halfjaar gaat Vodafone testen met zakelijke abonnementen voor mobiel internet. De proef bestaat uit een zeer beperkt deel van de zakelijke klanten, welke tijdens piekmomenten extra brandbreedte krijgt voor mobiel internet op hun laptop of tablet. Volgens Vodafone zal het niet ten kosten gaan van de kwaliteit van reguliere klanten omdat de dienst vooralsnog ‘zeer beperkt’ wordt aangeboden.
Voor Vodafone is de veranderende behoeften van klanten voor mobiel internet de aanleiding om een pilot te starten. Het mobiel internet wordt steeds populairder en Vodafone wil dat nieuwe abonnementsvormen voor mobiel breedband goed aansluiten op de behoefte van de klant. De provider heeft, naar eigen zeggen, te maken met een overgang van spraakgebaseerde naar datagebaseerde diensten. Zodoende ontstaan er nieuwe mogelijkheden om te differentiëren in abonnementen en diensten om op deze ontwikkeling in te spelen.
De pilot zal worden gestart met premium service, welke een aantal zakelijke abonnementen betreft voor mobiel internet op laptop of tablet. Klanten met premium service krijgen op piekmomenten 20 tot 30% extra bandbreedte dan klanten met een standaard abonnement. Daarnaast heeft Vodafone aangekondigd per 1 april 2012 de investeringen in de netwerkcapaciteit en kwaliteit van zijn diensten te verhogen naar 260 miljoen euro.