Vodafone erkent fouten bij verkoop glasvezel
In het programma Kassa van de VARA heeft Vodafone erkent dat er fouten zijn gemaakt met de verkoop van glasvezel aan de deur. Verschillende klanten hebben voor een abonnement getekend waar zij niet van af konden komen omdat zij niet binnen de bedenktijd van acht dagen hadden opgezegd.
Vodafone erkent fouten met glasvezelcolportage
Na verkoop aan de deur heeft een klant recht op acht dagen bedenktijd. Volgens Vodafone ging deze bedenktijd in na het tekenen van het contract en het ontvangen van de bevestigingsmail, terwijl dit nergens in het contract stond. In het programma Kassa erkent Vodafone dat er fouten zijn gemaakt met de verkoop van glasvezel aan deur. Volgens Bart Combée van de Consumentenbond zijn de contracten dan ook nietig omdat Vodafone ze niet correct opstelde.
Consumenten zijn bij de verkoop van glasvezel aan de deur in de veronderstelling dat zij een soort intentieverklaring tekenen, omdat vaak niet eens duidelijk wordt of en wanneer het aantal inschrijvingen wordt gehaald. Voor de aanleg van glasvezel moet namelijk minimaal dertig procent aanmelden. Naast onduidelijkheden bij de verkoop van glasvezel aan de deur, zou Vodafone toezeggingen hebben gedaan die niet zijn nagekomen. Géén nummerbehoud, géén overstapservice en géén gratis volledige aansluiting, maar wél een abonnement.
Klanten ontvingen volgens Vodafone een bevestigingsmail met aanvullende informatie. “Ik sta hier echt met mijn oren te klapperen”, aldus Combée. “De colportagewet schrijft duidelijk voor hoe contracten opgesteld moeten worden, maar Vodafone gaat zijn beleid niet wijzigen.” Bij andere providers, zoals UPC, gaat de contractdatum pas in op het moment dat het installatiepakket wordt geleverd.