Uitrollen glasvezel gaat langzamer dan verwacht
Het aansluiten van huishoudens op de glasvezelverbinding verloopt in Nederland problematisch en langzamer dan verwacht. Er is een gebrek aan bekende merknamen en de concurrentie van de kabel hindert de komst van glasvezel.
Aanleg glasvezel langzamer dan gehoopt
De algemene glasvezelmarkt heeft een aantal fikse tegenslagen te verduren. Mede door de strenge winter is het graven van geulen voor nieuwe glaskabels vertraagd. Het Onderzoeksbureau Telecompaper uit Houten schrijft dit in zijn jaarlijkse rapport over de Nederlandse glasvezelmarkt. Daar kwam eerder uit naar voren dat het aantal huishoudens in Nederland dat is aangesloten op een glasvezelnetwerk in 2010 met 32 procent steeg tot 714.600. Deze stijgende lijn kan men voorlopig nog niet doortrekken. Het ontbreekt volgens Telecompaper aan bekende merknamen, zoals providers Tele2, Vodafone en provider Online. Daarnaast heeft glasvezel te maken met de concurrentie van de kabel, die door technologische ontwikkelingen sterk is verbeterd. Voor het jaarlijkse rapport interviewde het bureau 17 bestaande en nieuwe marktpartijen.
Telecompaper verwijt telecomaanbieder KPN de tegenvallende uitrol van glasvezel. Dat bedrijf, wat juist in de joint venture Reggefiber zit, is volgens het onderzoeksbureau niet gericht op investeren. Reggefiber moest moeite doen om aan inkomsten te komen, terwijl KPN meer aandacht schonk aan het belonen van aandeelhouders. ‘Dat dwong Reggefiber om aan te kloppen bij een door de Europese Investeringsbank geleid consortium. Het heeft bijna een jaar gekost om die externe financiering rond te krijgen', aldus de onderzoekers.
Het onderzoeksbureau Telecompaper blijft echter optimistisch, inmiddels hebben 205 van de 418 gemeenten projecten lopen om een glasvezelnetwerk aan te leggen. Het gaat hierbij nog niet om glasvezelverbindingen maar voorlopig slechts door projecten daarvoor. Uiteindelijk zal het bewoners de mogelijkheid bieden over te stappen op een glasvezelverbinding. “Het tempo van de uitrol zal de komende jaren hoger zijn", voorspelt het onderzoeksbureau. FttH zal samen met glasvezel tot aan het (kantoor)pand (fiber to the building, FttB) over vier jaar 2,5 miljoen panden in Nederland bereiken, verwacht Telecompaper. Dan zijn er 1 miljoen abonnees voor die verbindingen, aldus de voorspellingen in het jaarrapport.