Toenemende concurrentie zorgt voor druk bij Ziggo
Kabelaar Ziggo heeft vrijdag haar derde kwartaalcijfers gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de provider meer last had van concurrentie van KPN. Deze toenemende concurrentie en minder marketingcampagnes zorgden voor een beperkte groei van 1,5% klanten voor Alles-in-één bundels.
Toenemende concurrentie voor Ziggo met Alles-in-één bundels
In het derde kwartaal van 2012 heeft Ziggo merkbaar meer last van de concurrentie van KPN. Vooral bij de verkoop van Alles-in-één bundels is er volgens de kabelaar meer concurrentie. Ook T-Mobile en Vodafone zijn voor Ziggo concurrenten, weliswaar in mindere mate. Bernard Dijkhuizen van Ziggo gaf dit vrijdag aan in een toelichting op de derde kwartaalcijfers. In vergelijking met het vorige kwartaal steeg het aantal klanten met een Alles-in-één bundel toch met 1,5%.
Bijna de helft van de Ziggo-klanten heeft inmiddels een Alles-in-één bundel, in vergelijking met een jaar geleden betekent dat een groei van 12,1%. Daarnaast nam ook het aantal internetklanten in een jaar tijd toe met 6,5%. Analist Victor Bareno van SNS Securities, verklaart dat Ziggo zwaardere concurrentie heeft gekregen omdat rivaal KPN de afgelopen tijd agressiever is geworden.
“Wij zagen een toename van de concurrentie welke, samen met onze teruggebrachte marketing inspanningen, heeft gezorgd voor een meer gematigde groei van onze All-in-1- bundel abonnementen,” zei topman Bernard Dijkhuizen in een commentaar. De toenemende concurrentie en minder marketingcampagnes zouden de oorzaak zijn van de beperkte groei van 1,5 procent op kwartaalbasis.
De verwachting van een groei in de omzet heeft Ziggo dit jaar gehandhaafd, evenals het verwachte bedrijfsresultaat (ebitda). In het derde kwartaal groeide de omzet met 1,3% op jaarbasis tot 380 miljoen euro. Volgens Emerce liet ook de Video on Demand dienst goede cijfers zien met in totaal een stijging van 140%.