Tele2 krijgt 70.000 euro boete
Het Nederlandse telecombedrijf Tele2 heeft een boete gehad van in totaal 70.000 euro.
Deze boete is opgelegd door de Consumentenautoriteit (CA), deze waakt over de belangen van consumenten in Nederland.
De boete is opgelegd omdat Tele2 volgens de CA niet juist zou hebben gehandeld met de telefonische verkoop van abonnementen van het vaste net aan consumenten die hun gesprekken via Tele2 lieten lopen. In 2007 en 2008 zouden externe callcenters op grote schaal klanten hebben benaderd, de CA heeft daar destijds veel klachten over ontvangen.
De grootste bezwaren van de CA zijn dat aan het begin van het gesprek niet voldoende duidelijk is gemaakt dat het ging om verkopen van abonnementen voor het vaste net. Daarnaast werden klanten niet of niet tijdig ingelicht over de kosten, de duur van de overeenkomst en de bedenktijd. Tot slot werden deze zaken ook niet vermeld in de bevestigingsbrief, terwijl dit wel wettelijk verplicht is gesteld.