Steeds meer Nederlanders gebruiken WiFi buitenshuis
Er is een explosieve groei gesignaleerd in het gebruik van WiFi buitenshuis. Dat meldt Telecompaper naar aanleiding van cijfers uit het Telecompaper Consumer Panel. Steeds meer Nederlanders maken ook buitenshuis gebruik van WiFi. In bijna vijf jaar tijd is er sprake van een verdrievoudiging.
In Nederland explosieve groei van WiFi-gebruik buitenshuis
Buitenshuis maken Nederlanders steeds vaker gebruik van WiFi voor al dan niet betaalde toegang tot internet. Ruim 63 procent gebruikt buitenshuis gratis WiFi met een wachtwoord (bijvoorbeeld bij vrienden of familie), terwijl vier op de tien Nederlanders het afgelopen half jaar wel eens buitenhuis WiFi heeft gebruikt via een niet met wachtwoord beschermde WiFi-hotspot. Dat blijkt uit cijfers van het Telecompaper Consumer Panel. Tussen mei 2011 en februari 2016 zou er sprake zijn van een verdrievoudiging: van 21 naar 63 procent van de Nederlanders die buitenhuis gebruikt maakt van gratis WiFi met wachtwoord.
Naast de explosieve groei van WiFi buitenshuis zijn er grote verschillen in het gebruik van WiFi onder verschillende leeftijdsgroepen. Opvallend is bijvoorbeeld dat 28 procent van de 65-plussers enkel gebruik maakt van WiFi binnenshuis. Ook maken ouderen minder vaak gebruik van gratis WiFi zonder en met wachtwoord. Jongeren daarentegen maken vaker gebruik van gratis WiFi zonder wachtwoord.
Providers KPN en Vodafone lieten recent weten te beginnen met de uitrol van bellen via 4G en WiFi. Dit moet de problemen met bellen binnenshuis oplossen. Vodafone verwacht de dienst vanaf de herfst te kunnen aanbieden. KPN start dit jaar nog met bellen via 4G en in 2017 met bellen via WiFi. De combinatie 4G-signaal en WiFi-signaal zou moeten zorgen voor een stabiele HD-gesprekskwaliteit, maar ook voor een snellere verbinding voor extra opties tijdens het gesprek, zoals het delen van bestanden of de locatie. Nu wordt nog vaak gebeld via 2G of 3G, waardoor de kwaliteit van de lijn nog wel eens minder is. T-Mobile gaf te kennen geen concrete plannen te hebben voor 4G-bellen, bij Tele2 wordt er aan gewerkt. Ook Ziggo biedt middels een smartphone-app een mogelijkheid om te 4G-bellen.