Rampen en moderne communicatie
Een interessant vraagstuk, zijn de communicatiemiddelen van tegenwoordig zoals internet, smartphones, sociale media en mobiele telefonie een voordeel als het ergens goed misgaat?
Moderne communicatie bij rampen, voor- of nadeel?
De eerste reactie van de meeste mensen op deze vraag zal een volmondig "ja" zijn. Logisch, met al deze moderne communicatiemiddelen is iedereen altijd en overal te bereiken. Toch? Zo lang het goed gaat wel. Maar wat als de ramp van dusdanige omvang is dat er tijdelijk geen mobiele netwerken zijn, er geen internet is? Dan is plotseling iedereen afgesloten van de buitenwereld en breekt bij achterblijvers paniek uit. Vroeger was misschien wel alles beter. Dan ging je op vakantie en stuurde je een kaartje en kwam je weer terug (of niet), maar iedereen ging er vanuit dat het goed gaat zolang ze niks horen. Als je nu niet binnen een uur na de geplande aankomsttijd iets van je laat horen breekt de paniek uit bij moeders; u heeft een nieuw bericht op uw voicemail: "Waar ben je? Waarom bel je niet, je had al een uur geleden geland moeten zijn..."
Je zult momenteel maar familie of kennissen in Japan hebben. In grote delen van dat land heerst nog steeds enorme chaos. De berichten die in het nieuws verschijnen spreken elkaar tegen, en als je twitter moet geloven is de boel daar al zes keer ontploft en is er al vier keer een meltdown geweest in reactor twee. Een hoop paniek om niets. Tachtig procent van de twitteraars hoort of leest een half verhaal en plaatst dit online met de nodige hashtags zodat mensen die serieus op zoek zijn naar informatie allerlei spookverhalen voor hun neus krijgen. Japan is al drie dagen trending topic op twitter, maar nog steeds niemand in de 'westerse wereld' weet precies wat er gebeurt is.
Aangezien het merendeel van de internetters er nog steeds redelijk klakkeloos vanuit gaat dat alles wat op het internet staat wel moet kloppen word er en hoop paniek gezaaid om helemaal niks. Welke bronnen moeten we nu wel en niet gebruiken? Wat is nou wel of niet betrouwbaar?
Op zich is het een prima vooruitgang dat op deze manier informatie uitgewisseld kan worden, en het heeft ook zeker wel zijn voordelen, want het Rode Kruis maakt dankbaar gebruik van social media om fondsen te werven voor de slachtoffers in Japan, maar het is van groot belang dat in situaties als deze duidelijk onderscheid te maken valt tussen betrouwbare bronnen en paniekzaaiers.