Populariteit glasvezel blijft verder toenemen
Het aantal Nederlandse huishoudens met een glasvezelaansluiting is opnieuw gegroeid. De glasvezelmarkt groeide in 2014 met 370.000 aansluitingen tot ruim 2,3 miljoen. Dat blijkt uit het jaarlijks rapport van Telecompaper.
Meer Nederlandse huishoudens maken gebruik van glasvezel
De Nederlandse glasvezelmarkt is in 2014 gegroeid met 370.000 aansluitingen. In totaal waren er aan het eind van 2014 ruim 2,3 miljoen glasvezelaansluitingen. Daarvan had circa 30 procent van alle huishoudens toegang tot glasvezel. Dat blijkt uit het jaarlijkse FTTH rapport van marktonderzoeker Telecompaper. De populariteit van glasvezel blijft hierdoor verder toenemen en zet het marktaandeel van kabelproviders verder onder druk.
Met name in de tweede helft van 2014 groeide het aantal huishoudens dat gebruik maakt van een glasvezelaansluiting. Vooral KPN en Vodafone profiteerden van de toenemende populariteit van glasvezel via het netwerk van Reggefiber. Ook provider Caiway, die gebruik maakt van het CIF-netwerk, zag het aantal abonnees sneller toenemen dan de voorgaande jaren. Inmiddels heeft één op de tien huishoudens in Nederland een abonnement op één of meer glasvezeldiensten. Steeds meer Nederlanders gebruiken glasvezel voor tv-, internet- en telefoondiensten.
Glasvezelexploitant Reggefiber is met 77 procent de grootste van Nederland. Volgens Telecompaper heeft de provincie Gelderland de meeste aansluitingen, namelijk 460.000. De groei van het aantal glasvezelaansluitingen zet het marktaandeel van kabelproviders verder onder druk. Verwacht wordt dat de populariteit van glasvezel komende jaren alleen maar verder toeneemt.