Ophef over datateller Vodafone
Er is enige ophef ontstaan na de invoering van een datateller op de dienst MyVodafone. Vodafone zou mogelijk bij klanten zonder datalimiet onterecht de internetverbinding afknijpen als zij meer dan 1GB aan data zouden verbruiken.
Ophef over datalimiet bij Vodafone
De nieuwe datateller op de MyVodafone website, die klanten inzicht moet geven in hun mobiele dataverbruik, heeft voor enige ophef gezorgd. Vodafone zou mogelijk de verbinding afknijpen bij klanten zonder datalimiet als zij meer dan 1GB data verbruiken. De provider claimt echter dat men niet afknijpt en geeft aan volgens de voorwaarden van de abonnementen alleen afknijpt wanneer de fair use policy wordt overschreden.
Daarbij is het de vraag of Vodafone klanten tegemoetkomt die mogelijk onterecht zijn afgeknepen. In een reactie op de website van Tweakers stelt de provider dat het geen klanten afknijpt bij de overschrijding van de 1GB limiet en het voorval wil onderzoeken. Wanneer klanten zonder datalimiet bij meer dan 1GB dataverbruik worden afgeknepen, zou het volgens Vodafone gaan om een fout.
Het opvallende aan de MyVodafone datateller zijn het overgebleven tegoed en het aangeven van een limiet van 1GB. De provider spreekt hier over een ‘resterend tegoed’, daardoor wekt de datateller het idee dat er een limiet wordt gehanteerd. Het voorval vindt alleen plaats bij klanten die hun abonnement al enige tijd geleden afgesloten hebben en nog niet aan een datalimiet vast zitten. Nieuwe abonnees zitten tegenwoordig vast aan datalimiet waarbij maximaal 1GB data mag worden verbruikt.
Vodafone hanteert voor de oudere abonnementen een fair use policy (fup), waarbij een klant tien keer het gemiddelde van alle klanten mag verbruiken. Een woordvoerder van Vodafone bevestigt tegenover de website van Tweakers dat de fup boven de 1GB ligt.