Multiplay is de norm volgens de ACM
Bundeling van vaste diensten zoals internet, maar ook combinaties van vast en mobiel is de norm geworden. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in haar telecommonitor 2016.
De ACM stelt in de telecommonitor 2016 dat de bundeling van vaste diensten tegenwoordig de norm is.
Het aantal huishoudens dat multiplay diensten bij dezelfde aanbieder afneemt is vorig jaar gestegen tot bijna 6,5 miljoen. Triple play, een combinatie van de drie vaste diensten, heeft tot dusver nog steeds veruit het grootste aandeel in de mulityplaymarkt. Circa 4 miljoen huishoudens maakte hiervan gebruik in 2016. Ook het aandeel quad play, een combinatie van de drie vaste diensten met mobiel, steeg met maar liefst 31 procent. De dalende trend van het aantal dual play abonnementen heeft ook vorig jaar doorgezet en is afgezwakt naar zo’n 1,5 miljoen huishoudens.
KPN is op de quad play markt nog altijd verreweg de grootste speler met ruim 86,5 procent van de aansluitingen en 88 procent van de omzet. Ziggo neemt ongeveer 11 procent van de markt voor zijn rekening met de fusiecombinatie VodafoneZiggo. Naast KPN en Ziggo is T-Mobile de enige landelijke speler die actief is binnen deze markt. Binnen de multiplaymarkt is Ziggo echter de marktleider qua aansluitingen met 47,8 procent, op de voet gevolgd door KPN met 39,5 procent.
Snel breedband internet
In het rapport stelt de ACM verder dat supersnel breedband internet steeds normaler wordt voor de consument. In 2016 was namelijk 1 op de 3 aansluiting meer dan 100 Mbps. Ter vergelijking eind 2013 was dit slechts 9 procent. Slechts 2 procent van alle internetaansluiting zijn nog langzamer dan 10 Mbps.
Sinds de fusie van UPC en Ziggo twee jaar geleden zijn de marktaandelen op de breedbandinternetmarkt voor consumenten nagenoeg stabiel gebleven. Ziggo en KPN zijn daarbij de twee grootste partijen met ieder ongeveer 40 tot 45 procent van de markt. Het overige aandeel wordt verdeeld onder partijen zoals Tele2 en T-Mobile. Hoe de ontwikkelingen zich dit jaar verhouden na de fusie tussen Vodafone en Ziggo is nog onbekend.