Multimedia onderzoek door UPC gepubliceerd
Kabelexploitant UPC heeft de resultaten van een multimedia onderzoek gepubliceerd. Het rapport dat is opgesteld door Insites Consulting, geeft een inzicht in het dagelijks gebruik van multimedia.
Nederlander gooit weinig apparatuur weg
Het rapport ‘Multimedia van de 21e eeuw’ is door UPC naar buiten gebracht. Een interessant onderzoek naar het dagelijks gebruik van multimedia. De kabelexploitant heeft afgelopen maand 120 abonnees intensief gevolgd en gekeken naar hun ervaring met multimedia in het dagelijks gebruik. Er is voornamelijk gekeken naar hoe men verschillende apparatuur en media naast elkaar gebruikt.
De kernconclusies uit 3 weken online discussies met UPC klanten heeft geleid tot 1675 individuele berichten en vele foto’s. In relatief kort tijdsbestek is een rijk beeld ontstaan van hoe Nederlandse huishoudens omgaan met multimedia anno 2011. Op Internet & ADSL worden een aantal aspecten uitgelicht o.a. apparatuur in huis, TV-gebruik anno 2011 en TV-gebruik in de toekomst.
Voor de Nederlander is het heel gewoon grote hoeveelheden multimedia apparaten in huis te hebben. Oude apparaten worden verplaatst naar zolder, maar worden zeker niet weggegooid. Ook het gezeur om de afstandsbediening lijkt verledentijd door de komst van ‘Video On Demand’ (VOD). Het TV-gebruik anno 2011 is vooral gebaseerd op multitasken, TV kijken gebeurt met de laptop op schoot. Daarnaast worden smartphones niet gezien als vervanging voor het TV kijken, maar is het een ideale afleiding tijdens commercials of minder interessant onderdelen van een programma.
Het TV kijken in de toekomst zal volgens het onderzoek van UPC persoonlijker worden. De consument kan de TV programmeren naar eigen wensen en allerlei multimedia content oproepen wanneer men zelf wil. Het is wel opvallend dat de nadruk van het onderzoek vooral ligt op het TV-gebruik en UPC weinig inzicht geeft in het internetgebruik.