Minder groei voor Nederlandse breedbandmarkt
De Nederlandse breedband internetmarkt heeft ge maken met een groeivertraging. De cijfers van het eerste kwartaal over 2017 zijn minder imponerend dan een kwartaal eerder.
In Q1 kende de Nederlandse breedbandmarkt een groeivertraging
Dat is gebleken uit cijfers die Telecompaper heeft gepresenteerd in het Dutch Broadband 2017 Q1 rapport. Het aantal breedband internetaansluitingen groeide het afgelopen kwartaal met slechts 0,2 procent. Vooruitkijkend op het complete jaar, is er een totaal groei van 2 procent voorspeld. Telecompaper gaat er dan ook vanuit dat de komende kwartalen het aantal breedband aansluitingen zal toenemen.
Verzadigde breedband markt
Dat we te maken krijgen met een groeivertraging van het aantal breedband aansluitingen is niet vreemd gezien het feit dat de markt nagenoeg verzadigd is. Zo’n 94 procent van alle Nederlandse huishoudens beschikt over een breedbandaansluiting. Kabel blijft nog steeds de populairste internettechnologie. Gevolgd door DSL. Desondanks nam het aantal DSL-aansluitingen in Q1 verder af. De groei was niet alleen aan kabel toe te schrijven, ook voor glasvezel steeg het aantal aansluitingen.
Ziggo grootste aanbieder
Nog altijd blijft Ziggo de grootste aanbieder op de markt van het breedband internet. KPN blijft daarbij een solide tweede. Ook de kleinere aanbieders zoals T-Mobile en NLE doen het goed. De verwachting is dat zij in 2017 steeds meer marktaandeel zullen weghalen bij de twee grote providers.
Omzetgroei hoger dan volume
De omzet binnen de breedbandmarkt groeide meer, dan het aantal aansluitingen in Q1. Dat is mede te danken aan de prijsverhogingen die de diverse internetproviders doorvoeren of door hebben gevoerd.
Lees ook: Breedbandmarkt blijft groeien