Meer inzicht in dataverbruik KPN en Vodafone

De telecombedrijven KPN en Vodafone werken aan een service waarmee klanten met een smartphone kunnen zien hoeveel mobiele data ze verbruiken per maand. Deze berichtgeving werd door de providers bevestigd op de nieuwssite NU.nl

Verbruik mobiel internet mogelijk beter in kaart.
Verbruik mobiel internet mogelijk beter in kaart.

Op de rekening is op dit moment nog niet te zien hoeveel data men op internet verbruikt. Omdat de hoeveelheid data belangrijk is bij de keuze van een nieuw abonnement bij KPN en Vodafone, wordt er door de providers hard gewerkt om het dataverbruik inzichtelijk te maken op de rekening en op de website.

Bij de huidige onbeperkte abonnementen was de precieze hoeveelheid data nooit relevant, omdat de providers geen consequenties hingen aan het feit dat iemand veel data verbruikte. Met de nieuwe abonnementen komt hier verandering in; wie over zijn bundel heen gaat moet extra tegoed kopen of per MB bij betalen.

Bij de nieuwe abonnementen worden de prijzen verhoogd en datalimieten voor goedkopere abonnement verlaagd. KPN zag zichzelf genoodzaakt de abonnementen te veranderen, omdat ze de omzet zag verminderen doordat klanten meer gebruik maken van mobiel internet en minder van bellen en sms’en. Een andere reden voor deze nieuwe abonnementen is dat de providers meer moeten investeren in hun netwerken door de toename van het datagebruik.

KPN en Vodafone lieten eerder weten dat de gemiddelde klant 200 MB per maand verbruik. Dit dataverbruik komt overeen met de datalimiet in een aantal van de goedkoopste abonnementen. Met een speciale tool, al online op de site van KPN, kunnen klanten voorrekenen hoeveel data de soorten activiteiten kosten. Een normale website bezoeken kost ongeveer 1 MB om te laden, een minuut naar Youtube kijken kost gemiddeld 3 á 4 MB per minuut.

De abonnementen van KPN beginnen in september, die van Vodafone in augustus. T-Mobile wilt vasthouden aan onbeperkt internet en heeft geen nieuwe tarieven aangekondigd.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 04 augustus 2011.