KPN ziet breedbandaansluitingen dalen
Het marktaandeel van telecomgigant KPN in het segment van breedband internet is in 2010 licht gedaald. Het jaar werd begonnen met een marktaandeel van 42%, in december was dat nog 41%.
KPN ziet aandeel breedbandinternet dalen.
Uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag komen deze cijfers naar voren. KPN geeft als verklaring dat het heftige concurrentie ondervind van bedrijven als Ziggo en UPC die ook breedband aanbieden met hoge snelheden. KPN sloot 2010 af met 2,6 miljoen breedbandklanten. Daarvan hebben 41.000 klanten een glasvezelaansluiting.
De focus in 2010 lag bij KPN op het veiligstellen van haar positie met oog op de toekomst. Er is veel aandacht besteedt aan interactieve televisie en VDSL, de beoogde opvolger van ADSL. Voor 2011 gaat het bedrijf zich richten op smartphones en de mobiele markt.
Op de markt voor mobiel internet wist KPN in 2010 wel een hoger marktaandeel te behalen. Het aantal abonnees met een mobiel abonnement voor internet en/of telefonie steeg naar 3,2 miljoen. Dat betekent dat KPN bijna 60% van de markt voorziet.