KPN en Xs4all op de vingers getikt door privacywaakhond
KPN en Xs4all zijn door de Autoriteit Persoonsgegevens op de vingers getikt. Beide providers hebben hun klanten van interactieve tv niet juist geïnformeerd over het feit dat zij het kijkgedrag van hun klanten in kaart wilde brengen. De gegevens met betrekking tot de kijkcijfers werden bovendien te lang bewaard en waren herleidbaar tot klanten.
KPN & Xs4all overtraden Wet bescherming persoonsgegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft meerdere overtredingen geconstateerd van de Wet bescherming persoonsgegevens. KPN en Xs4all hebben verzuimd om hun interactieve tv-klanten op juiste wijze in te lichten over het gebruik van de data. In het privacy beleid van Xs4all ontbraken zelfs alle bepalingen over de tv-dienst.
Gegevens verzamelen
De providers verzamelde gegevens over het kijkgedrag om zo kijkcijfers op te stellen die gebruikt werden voor onder andere marktonderzoek. Deze doelen zijn niet kenbaar gemaakt aan de klanten. De oorspronkelijke gegevens waren bovendien vindbaar op de servers van KPN waardoor deze niet als geanonimiseerd konden worden beschouwd. “Gegevens over het kijkgedrag kunnen een beeld geven van iemands voorkeuren en interesses, het zijn persoonsgegevens van gevoelige aard” aldus Autoriteit Persoonsgegevens.
Privacy verklaring aangepast
Op basis van deze waarschuwingen hebben KPN en Xs4all hun privacy verklaringen aangepast. De privacywaakhond berispte vorig jaar concurrent Ziggo ook voor dergelijke overtredingen. KPN benadrukt in zijn verklaring geen kijkprofielen te hebben aangelegd. Ook zouden zij geen kijkcijfers hebben verstrekt aan derden die te herleiden zijn tot individuele personen.
"Het onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens vormde voor KPN en Xs4all aanleiding om in een aantal gevallen de verwerking van persoonsgegevens in lijn te brengen met de Wet Bescherming Persoonsgegevens en was in die zin voor alle partijen leerzaam.", aldus de aanbieder.