KPN wint terrein op Ziggo in multi-play markt
Nederlandse huishoudens lijken massaal over te stappen op een triple- of quad-play abonnement. Van de totale markt voor telecomdiensten kwam het aandeel van deze pakketten in het 2e kwartaal van dit jaar uit op 65%.
KPN wint terrein op gebied van alles-in-1
Uit recent onderzoek van Telecompaper blijkt dat de meeste consumenten tevreden zijn met het triple-play abonnement dat zij nu hebben. De maandelijkse kosten zijn één van de belangrijkste redenen om te kiezen voor een dergelijk abonnement. Toch geeft 9% van de huishoudens aan graag een goedkoper abonnement te willen.
Verder blijkt dat 4% van de ondervraagden overweegt om vaste telefonie te schrappen als afgenomen dienst. Maar liefst 15% geeft aan dat het van plan is om extra tv-zenders af te nemen of zich te abonneren op een pluspakket zoals de video streamingdienst Netflix.
Groeiende markt Quad-play abonnementen
De multi-play markt laat met name een groei zien voor de quad-play abonnementen. Bij quad-play nemen abonnementhouders niet alleen de diensten internet, vaste telefonie en televisie af, maar combineren zij dit met een mobiele aansluiting bij dezelfde provider. Het aandeel van quad-play op de multi-play markt kende een groei van 4% in een jaar tijd.
Ziggo is goed voor ruim de helft van de alles-in-1 pakketten in Nederland. De afgelopen jaren is echter wel een structurele daling te zien van het marktaandeel dat de kabelaanbieder heeft op de triple-play markt. KPN heeft een aanzienlijk mindere positie op deze markt, maar is zeer succesvol geweest in het aantrekken van quad-play abonnees waardoor zij heer en meester zijn in dit segment.