KPN keert schadevergoedingen uit en investeert in cybersecurity
Provider KPN lijkt er werk van te gaan maken om de beveiliging van het eigen netwerk te verbeteren. In totaal keert de provider 100.000 euro uit aan klanten die eerder werden gedupeerd door het afsluiten van e-mailaccounts in februari dit jaar.
KPN gaat beveiligingsprocedures verbeteren en keert ton aan schadevergoedingen uit
Klanten van KPN die eerder dit jaar in februari werden gedupeerd door het afsluiten van de e-mailaccounts, ontvangen hiervoor een schadevergoeding. In totaal zal KPN 100.000 euro uittrekken om klanten de geleden schaden te vergoeden. Daarnaast gaat de provider ook extra geld steken in de beveiligingsprocedures van het netwerk. De extra personeelkosten voor een ‘cybersecurity’-team bedragen volgens KPN in de miljoenen euro’s.
In februari werden klanten voor enige tijd afgesloten van hun e-mailaccount. KPN dacht namelijk dat er inloggegevens waren gestolen door hackers. Dit bleek achteraf niet het geval te zijn, het zou gaan om een webwinkel die was gehackt waar veel KPN-klanten wat hadden gekocht. Eerder liet directeur Joost Farwerck al weten dat hij ruimhartig wil zijn met het toewijzen van de schadeclaims. In totaal zijn er 1200 verzoeken voor een schadevergoeding ingediend. Daarvan zijn er inmiddels 750 gehonoreerd.
KPN gaat ook tientallen IT-specialisten aanstellen en een nieuwe manager voor ‘cybersecurity’. Het bedrijf wil hiermee de beveiliging van het netwerk, die al eerder in opspraak kwam, verbeteren.