KPN sleept meer klanten voor breedbandinternet binnen
KPN heeft tijdens de publicatie van zijn vierde kwartaal- en jaarcijfers aangekondigd meer kosten te willen besparen. Over het laatste kwartaal van 2015 werd namelijk bijna 10% minder omzet geboekt. Ondanks een toename van het aantal breedbandklanten, kon KPN door minder omzet binnen de zakelijke markt en door hogere kosten minder omzet genereren.
Telecomprovider KPN wil in 2016 kosten verder terugdringen
Telecomconcern KPN heeft tijdens publicatie van de kwartaalcijfers aangekondigd flink te gaan snijden in de kosten nadat er minder omzet werd geboekt. Volgens een woordvoerster van KPN moet het grootste deel van de besparingen worden behaald op IT-systemen. Over het laatste kwartaal van 2015 werd door de telecomprovider bijna 10% minder omzet geboekt. De toename van het aantal klanten en breedbandverbindingen leverde volgens KPN minder op vanwege de hogere kosten voor het werven van mobiele bellers en afnemende omzet binnen de zakelijke markt. KPN zag het aantal mobiele abonnees in het vierde kwartaal verder stijgen, maar verdient gemiddeld wel minder per abonnement.
KPN kreeg er in het vierde kwartaal ruim 80.000 nieuwe mobiele abonnees erbij. Het bedrijf heeft nu ruim 2,3 miljoen 4G-klanten. Ondanks deze toename verdient KPN gemiddeld nog 25 euro per maand per abonnement, dit is echter het laagst gemiddelde bedrag van de afgelopen twee jaar. Daarnaast steeg ook het aantal klanten dat breedbandinternet afneemt via KPN met ruim 40.000. De provider kreeg er in het laatste kwartaal 69.000 nieuwe interactieve tv-klanten bij. Het aantal abonnees dat een drie-in-één pakket afneemt via KPN steeg met 46.000. Ruim 56 procent van de breedbandklanten van KPN heeft nu een dergelijk pakket.