KPN ziet klantaantallen groeien, omzet dalen
Provider KPN zag in het derde kwartaal opnieuw het aantal klanten groeien. Er kwamen 6.000 breedbandklanten bij, 49.000 tv-klanten en 84.000 mobiele abonnees. Ondanks de groei van het aantal klanten ziet KPN de omzet verder dalen.
KPN publiceert derde kwartaalcijfers: meer klanten, minder omzet
Het aantal KPN-klanten blijft ook in het derde kwartaal groeien, maar de omzet nam daarbij opnieuw af. De felle concurrentie waardoor de prijzen en winstmarges onder druk staan, zorg voor minder omzet. Ook de uitbreiding van KPN’s belang in glasvezelbedrijf Reggefiber ligt ten gronden aan de omzetdaling. Het aantal klanten blijft wel flink groeien, er kwamen ruim 84.000 klanten bij voor vaste en mobiele bundels. Ook kwamen er 6.000 breedbandklanten bij in het derde kwartaal.
Ruim 48 procent van de KPN-klanten neemt een zogeheten triple play abonnement af. Triple play is het abonnement waarbij internet, bellen en televisie in één abonnement zijn opgenomen. In dezelfde periode een jaar eerder was dit nog 43 procent. Mede door deze stijging nam ook de gemiddelde omzet per klant toe met 2,3 procent naar 44 euro.
Vergeleken met een jaar eerder daalde de omzet echter wel met 4,9 procent naar 1,98 miljard euro. Ook de nettowinst van 87 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar is dit jaar omgeslagen in een verlies van 76 miljoen euro. Dit kwam voornamelijk doordat KPN zijn belang in Reggefiber verder heeft uitgebreid. Daarbij krijgt de provider het volledige zeggenschap bij Reggefiber. Toezichthouder ACM moet deze transactie nog wel goedkeuren. KPN verwacht dat de financiële resultaten tegen het eind van dit jaar zullen stabiliseren.