KPN ziet groei bij triple Play-abonnementen
Het aantal abonnementen met triple play van KPN voor internet, tv en bellen steeg met 22.000 naar 1,29 miljoen. Triple play van KPN blijft populair, evenals interactieve televisie en 4G. Desondanks daalde de omzet van KPN met 7 procent naar 2 miljard euro. Dat blijkt uit kwartaalcijfers van KPN.
KPN boekt meer winst, maar ziet omzet dalen
Uit kwartaalcijfers van KPN blijkt dat de winst omhoog is gegaan, terwijl de omzet juist daalde. Afgelopen kwartaal behaalde de provider een winst van 349 miljoen euro. Vorig jaar werd in hetzelfde kwartaal nog een winst van 162 miljoen euro geboekt. De omzet daalde echter wel met 7 procent tot 2 miljard euro. KPN wijt deze daling aan de toenemende concurrentie op de mobiele markt en krimp op de zakelijke markt.
Met name de mobiele markt zorgden voor goede kwartaalcijfers. Afgelopen kwartaal steeg het aantal mobiele klanten met 53.000. Ook het landelijk dekkend 4G-netwerk telt inmiddels 845.000 KPN-klanten. Daarnaast kwamen er bij interactieve televisie van KPN ruim 43.000 klanten bij. Van de breedbandklanten heeft 47 procent een triple play-abonnement van internet, tv en bellen. Ook het aantal quad play abonnementen (KPN Compleet) met vast internet en mobiel gecombineerd, groeide met 50.000 tot 285.000 abonnementen.
Het KPN tv-product Digitenne doet het echter minder goed. In het tweede kwartaal van 2014 verloor het wederom tienduizenden klanten. Een groot deel heeft de overstap naar het betere tv-product Interactieve TV van KPN gemaakt. Ook de groei van het aantal KPN-klanten met een Alles-in-1-abonnement via glasvezel blijft achterlopen in verhouding met de groei van het aantal abonnementen via het kopernetwerk. KPN maakte daarnaast bekend de aanleg van vectoring te willen versnellen.
Vorige week maakte KPN nog bekend dat oud-minister van Financiƫn, Jan kees de Jager, vanaf half augustus aan de slag gaat als nieuwe financieel directeur bij KPN. Bestuursvoorzitter Blok liet verder weten dat de prognose voor dit jaar gelijk blijft.