Klantverlies bij UPC door hevige concurrentie
In het tweede kwartaal zag UPC ruim 7.000 klanten vertrekken. Dat is opvallend, aangezien er vorige jaar nog sprake was van een toename van 14.000 klanten. Het moederbedrijf Liberty Global wijt het klantverlies aan de hevige concurrentie op de Nederlandse telecommarkt.
Kabelaar UPC ziet meer klanten vertrekken, maar aantal abonnementen toenemen
UPC zag in het tweede kwartaal van dit jaar een flink aantal klanten vertrekken. Echter zag de provider wel het aantal abonnementen groeien en ook nam het aantal opzeggingen af. Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, gaf in een toelichting op de kwartaalcijfers aan dat hevige concurrentie op de Nederlandse telecommarkt hier aan te wijten is. In de maanden april, mei en juni raakte UPC 7.000 klanten kwijt terwijl er een jaar geleden nog 14.000 klanten bijkwamen. In Nederland kromp de omzet van UPC licht van 236,6 miljoen euro naar 232,1 miljoen euro.
Naar eigen zeggen heeft UPC maatregelen genomen om het aanbod aantrekkelijker te maken. In totaal heeft UPC nu zo’n 1,7 miljoen klanten die samen bijna 3,7 miljoen abonnementen afnemen. Het klantverlies wordt daardoor deels gecompenseerd met het feit dat de gemiddelde klant meer bundels afneemt. Inmiddels worden er 1.094.000 digitale tv-abonnementen afgenomen, een jaar geleden was dat 1.056.000.
Ook het aantal telefonie-abonnementen groeide en kwam aan het eind van het tweede kwartaal van 2013 uit op 961.000. Vorige jaar lag het aantal telefonie-abonnementen nog op 902.000. Het aantal internetabonnementen nam ook toe van 1.004.000 abonnementen naar 1.043.000. In april verhoogde UPC nog de snelheden van zijn internetabonnementen. De hoogste internetsnelheid is nu 200 Mbps, in plaats van 120 Mbps.
Het moederbedrijf Liberty Global liet tevens weten dat het ruim 1 miljard dollar heeft uitgegeven om een belang van 19,8 procent in kabelaar Ziggo op te bouwen. Dit belang werd vorige week verder uitgebreid naar 28,5 procent. Er wordt daarom al gespeculeerd over een overnamebod op Ziggo.