Internet in auto populair onder Europeanen
Uit onderzoek van GfK en AutoScout24 blijkt dat bijna de helft (49%) van de Europeanen graag internettoegang in de auto zou willen. Vooral in de leeftijdscategorie 40-49 jarigen is de zogeheten ‘connected car’ populair.
Helft Europeanen ziet voordeel van internet in auto
Verschillende automerken zijn al langere tijd bezig met de ontwikkeling van een auto die is aangesloten op internet. BMW voorziet bijvoorbeeld een aantal modellen al met internet via een simkaart. Toch zullen we op de ‘connected car’, een auto die is aangesloten op internet, nog even moeten wachten. Uit onderzoek van GfK en AutoScout24 blijkt dat bijna de helft van de Europeanen wel internet in de auto zou willen.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 8800 inwoners uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje. Opvallend is dat de leeftijdsgroep van 40-49 jarigen meer interesse toonde in de ‘connected car’ (53%) dan de groep 18-29 jarigen (46%). Uit het onderzoek werd niet duidelijk waar dit precies mee te maken heeft. Grootste interesse in een auto met internettoegang kwam uit Spanje (66%), gevolgd door Italië (61%). In Nederland en Duitsland was men wat minder enthousiast over internet in de auto, respectievelijk 33 en 39 procent van de respondenten gaf aan interesse te hebben.
Onder de respondenten werd ook de interesse gepeild naar het zogenoemde eCall-systeem. Dit systeem legt middels een ingebouwde sim-kaart in de auto automatisch contact met nooddiensten na een verkeersongeval. Uit cijfers bleek dat maar liefst 82 procent van de ondervraagden het belang van een dergelijk systeem inziet.