HSLnet concurrent van UPC in Heeze-Leende
In de Brabantse gemeente Heeze-Leende is een strijd losgebarsten tussen provider UPC en het nieuwe HSLnet. UPC probeert om klanten te bewegen niet de overstap te maken naar de lokale aanbieder HSLnet.
HSLnet biedt glasvezelnetwerk in Heeze-Leende
Ongeveer 56% van de inwoners van Heeze-Leende meldt zich aan voor het lokale glasvezelnetwerk van HSLnet. Dat betekent dat een groot deel van de UPC-klanten overstapt naar deze lokale internetprovider. UPC probeert daarom klanten te bewegen om niet over te stappen, de provider is namelijk nu de belangrijkste aanbieder in de gemeente Heeze-Leende van diensten als tv, radio en internet via de kabel. Initiatiefnemer van HSLnet, Oscar Vink, denkt dat ongeveer de helft van de belangstellenden voor HSLnet momenteel abonnee is van UPC.
UPC probeert door middel van een informatie-truck inwoners van Heeze-Leende te benaderen. Woordvoerder Ronald Sutmuller: “Zo bezochten wij Heeze-Leende met onder meer onze informatie-truck. Iedereen die wil kan daar onze producten en diensten ervaren. We hebben tevens inwoners van de gemeente diverse brieven en brochures gestuurd en iedereen kan terecht bij B&O Winkel. In de gemeente kan de informatie worden bekeken van onze diensten.”
Sutmuller benadrukt dat de komst van een alternatieve aanbieder “altijd wel leidt tot switch-gedrag onder onze klanten”. Dat geldt volgens hem ook voor aanbieders als KPN en hun dochterbedrijven. “Ook zij zien dat klanten van hun naar andere netwerken overstappen. De initiatiefnemers zien dat dus klaarblijkelijk terug in hun cijfers, alhoewel ik de aantallen die zij noemen niet kan bevestigen.”
De Brabantse gemeente loopt met de coöperatieve vorm waarop het glasvezelnetwerk is gebaseerd voorop in Nederland. Mocht dit een succes worden, dan zou dit mogelijk grote gevolgen kunnen hebben voor kabelaars als UPC, Ziggo en KPN.
Toch is Sutmuller niet bang voor eventueel marktverlies aan lokale aanbieders. “UPC heeft in de afgelopen 12 jaar veel ervaring vergaard in het aanbieden van diensten, het onderhouden van netwerken en het bieden van service. Jonge initiatieven hebben dat ontwikkelpad vaak nog door te gaan, vandaar dat we klanten van UPC die kozen voor het glasvezelinitiatief ook terug zien komen. Het goede is dat de consument een keuze heeft en dat alle aanbieders daardoor worden uitgedaagd om het beste te bieden.”