Groei breedbandmarkt veroorzaakt door kabel internet

Het stijgende aantal aansluitingen voor kabel internet gedurende het vierde kwartaal zorgde er volgens Telecompaper voor dat de Nederlandse breedbandmarkt groeide. Het aantal DSL-aansluitingen nam iets af, maar glasvezel groeide met meer dan 8 procent in het vierde kwartaal van 2012.


Met ruim 52.800 aansluitingen groeide de Nederlandse breedbandmarkt voor consumenten gedurende het vierde kwartaal van 2012. In totaal lag het aantal internetaansluitingen aan het eind van 2012 op 6,59 miljoen. Dat blijkt uit kwartaalcijfers die onderzoeksbureau Telecompaper heeft gepubliceerd. In het rapport is voor het eerst een schatting gemaakt van de retailomzet van de Nederlandse consumentenmarkt: 459 miljoen euro in het vierde kwartaal.

De groei van het aantal aansluitingen is volgens Telecompaper veroorzaakt door kabel internet. Met 2,96 miljoen aansluitingen aan het eind van december was het totale klantenbestand van kabelproviders met 1 procent gestegen. Daarmee compenseerde het de daling van het aantal DSL-aansluitingen met 0,4 procent. Glasvezel groeide met meer dan 8 procent in het vierde kwartaal en sloot daarmee het afgelopen jaar af met een marktaandeel van 7,8 procent.

Voor 2013 verwacht Telecompaper een lagere groei doordat de breedbandmarkt enigszins verzadigd. Meer dan 87 procent van de Nederlandse huishoudens is namelijk al voorzien van een internet abonnement. De grootste internet provider blijft nog altijd KPN (inclusief XS4ALL en Telfort) met een marktaandeel van 40,9 procent aan het einde van 2012. Gedurende het vierde kwartaal werd 2 procent marktaandeel gewonnen door de overname van glasvezelaanbieders Concepts ICT, Edutel, KickXL en XMSNet. De nummer twee is Ziggo met 26,6 procent en op de derde plaats eindigt UPC met 15,6 procent marktaandeel.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 13 maart 2013.