Fusie Ziggo en UPC: klanten moeten optimaal profiteren
Klanten zouden optimaal moeten kunnen profiteren van de fusie tussen Ziggo en UPC, zo stelt de Consumentenbond. De bond wil dat het ‘nieuwe Ziggo’ het beste aanbod levert van beide providers op het gebied van tv, telefonie en internet. Consumenten kunnen tevens via de Consumentenbond hun wensen kenbaar maken.
Klanten zouden optimaal moeten profiteren van fusie tussen UPC en Ziggo
Kabelaar UPC en Ziggo lieten eerder al weten te gaan fuseren. Beide providers gaan verder onder de naam Ziggo, maar bij een fusie kan het profijt voor klanten nog wel eens achterwege blijven. De Consumentenbond hoopt daar in ieder geval wat aan te doen en roept het nieuwe Ziggo op om klanten optimaal te laten profiteren van de overname. Volgens de bond moeten UPC en Ziggo na de fusie het best mogelijke aanbod kunnen leveren op het gebied van internet, televisie en telefonie. Beide kabelaars moeten dan ook de goede elementen uit de verschillende abonnementen halen.
Vooral op het gebied van televisie zijn er grote verschillen tussen UPC en Ziggo. De Consumentenbond heeft daarom vier wensen op een rij gezet:
• Het digitale basispakket moet zonder extra apparatuur te ontvangen zijn (kan bij UPC).
• Consumenten die extra zenders willen of programma's op willen kunnen nemen, moeten kunnen kiezen uit meerdere apparaten (kan bij Ziggo)
• Apparaten die tegen een vergoeding in bruikleen worden gegeven, moeten na een redelijke periode zijn afbetaald (kan bij Ziggo).
• Het originele tv-signaal mag niet gewijzigd worden (is het geval bij UPC).
Daarnaast gebruiken beide providers een andere versleuteling van het tv-signaal. Dit kan voor klanten problemen opleveren omdat apparatuur van de ene provider niet geschikt is voor het netwerk van de ander. De Consumentenbond verwacht echter wel dat het nieuwe Ziggo zal kiezen voor één systeem. Bart Combée, directeur Consumentenbond, stelt dat het de providers zou sieren als zij consumenten het beste aanbod van het oude Ziggo en UPC combineren en aanbieden.
Voorlopig verandert er voor klanten van UPC en Ziggo nog even niets. Beide providers zijn mogelijk achter de schermen druk bezig met het samenvoegen van het klantenbestand. Consumenten kunnen op de website van de Consumentenbond wel al de wensen van de bond steunen en daarnaast ook zelf hun zorgen en wensen uitspreken.
Bij de eerdere fusie van Casema, Multikabel en @Home tot Ziggo in 2008 kwamen er bij de Consumentenbond in zes dagen tijd ruim 15.000 klachten binnen. Consumenten beklaagde zich voornamelijk over het uitvallen van de internetverbinding en de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. De bond gaat er dan ook streng op toe kijken of het nieuwe Ziggo veranderingen voor consumenten zorgvuldig doorvoert.