Duitse markt drukt opbrengsten KPN
Vooral toenemende concurrentie in Duitsland zorgt ervoor dat de opbrengsten van KPN nauwelijks groeiden. In het derde kwartaal zijn zowel de omzet als de winst van de provider verder gedaald.
Opbrengsten van KPN lopen terug door toenemende concurrentie in Duitsland
KPN heeft haar kwartaalcijfers bekend gemaakt, daaruit blijkt dat zowel de omzet als winst verder zijn gedaald. De opbrengsten groeiden nauwelijks door de toenemende concurrentie in Duitsland. Dit land is normaal gesproken een belangrijke groeifactor voor KPN. De provider zag de totale omzet op jaarbasis dalen met 6,5% tot 3 miljard euro.
Ook het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 6,5% tot 1,2 miljard euro en de nettowinst nam af met ruim 30% tot 250 miljoen euro. Analisten hadden een daling verwacht, maar deze cijfers lagen nog onder het gemiddelde. Niet alleen KPN heeft last van toenemende concurrentie, afgelopen week was op Internet & ADSL al te lezen dat ook Ziggo hier last van heeft. Ondanks de terugvallende opbrengsten handhaaft KPN de verwachtingen voor 2012.