Aantal digitale tv-aansluitingen licht toegenomen
Het aantal digitale tv-aansluitingen is in het tweede kwartaal van 2014 licht toegenomen ten opzichte van een kwartaal eerder, met 0,8 procent naar 6,76 miljoen lijnen. Ruim 87,7 procent van de televisiekijkers keek afgelopen kwartaal digitaal. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Telecompaper.
Digitale tv-markt in Nederland groeit naar 6,76 miljoen aansluitingen
In het tweede kwartaal van 2014 is het aantal digitale tv-aansluitingen met 0,8 procent gegroeid naar 6,76 miljoen lijnen. Digitale tv werd door 87,7 procent van het totale abonnees gebruikt, inclusief 3,73 miljoen kabelabonnees die ook over analoge tv beschikken, aldus Telecompaper. In meer dan de helft van de gevallen (55,2%) gaat de digitale aansluiting over de kabel. Echter verloor het wel marktaandeel aan IPTV-diensten over DSL en glasvezel. Ziggo bleef de grootste tv-aanbieder in Nederland, gevolgd door KPN, UPC en CanalDigitaal.
Verwacht wordt dat de digitale tv-markt in 2014 ongeveer met 3 procent zal groeien naar ongeveer 6,9 aansluitingen aan het einde van het jaar. De groei bij kabeloperators zal daarnaast iets afzwakken. Daartegenover staat een toename van tv-klanten via providers van DSL en glasvezel.