Consumentenbond meldt opnieuw klachten bij Online.nl
Volgens de Consumentenbond blijft het aantal klachten over de dienstverlening van Online.nl steken op circa 35 klachten. Het aantal klachten lijkt weliswaar stabiel sinds januari, maar de Consumentenbond waarschuwt over te gaan tot actie wanneer de klachtafhandeling van Online.nl weer verslechterd.
Consumentenbond wijst internetproviders op goede klachtenafhandeling
Voorlopig lijken de klachten bij Online.nl nog niet te verminderen. De Consumentenbond meldt dat er nog altijd zo’n 35 klachten per week bij de bond binnenkomen. Deze klachten variëren van traag of geen internet tot een haperende televisie. Daarnaast zou ook de klantenservice te wensen overlaten. Klanten klagen over onbehulpzaam, onkundig of onvriendelijk personeel bij de klantenservice. De Consumentenbond waarschuwt Online.nl voor verdere maatregelen wanneer de klachtenafhandeling opnieuw verslechterd.
Naast de klachten over traag of geen internet en niet-werkende of haperende televisie, zouden klanten onjuiste rekeningen ontvangen en werden beloofde compensaties niet teruggestort. Half maart gaf Online.nl aan de klachtenafhandeling te gaan verbeteren. De Consumentenbond gaf ook aan dat de klachten op de website Klachtenkompas in veel gevallen nu wel naar behoren werden opgelost. Het ging daarbij bijvoorbeeld om klachten over compensatie en de mogelijkheid tot het opzeggen van het contract.
Overstapeconomie
Recent onderzoek van Accenture liet al weten dat Nederlandse bedrijven nauwelijks het tempo van hun klanten kunnen bijhouden. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat we altijd en overal online kunnen zijn en ontwikkelingen en veranderingen daardoor op de voet volgen. Wanneer bepaalde dienstverleningen niet naar behoren functioneren, zijn we eerder geneigd over te stappen naar een andere aanbieder. Het resultaat volgens het onderzoeksbureau is dat we steeds meer te maken krijgen met een ‘switch- of overstapeconomie’.
Internetproviders zullen er dan ook voor moeten zorgen dat de dienstverlening naar behoren werkt. De drempel voor consumenten om over te stappen is tegenwoordig namelijk veel lager. Wie niet tevreden is over zijn internetproviders, stapt over. Daarnaast is het zaak voor providers om het aanbod zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de wensen van de consument.
Ook problemen bij Ziggo
Vanaf 13 april zijn Ziggo en UPC verder gegaan onder de naam Ziggo. Beide providers hebben afgelopen maanden achter de schermen hard gewerkt aan onder andere het samenbrengen van het productaanbod. Hoewel dit volgens Ziggo zonder veel problemen ging, constateerde de Consumentenbond ook daar dat er veel klachten binnenkwamen. Een kwart van de betrokken klanten had namelijk na de harmonisering van de tv-netwerken last van problemen met de tv.
Kabelaar Ziggo gaf echter aan dat het hier om een momentopname ging en alle klachten serieus te bekijken. Afgelopen vrijdag kondigde een consumentencollectief nog aan via Facebook de klachten onder de aandacht te willen brengen. Ook hier houdt de Consumentenbond een vinger aan de pols.