Veel consumenten halen beloofde internetsnelheid niet
De onvrede over de daadwerkelijke en beloofde internetsnelheid op een huisadres is in het programma Vara Kassa opnieuw naar voren gekomen. Het consumentenprogramma liet 20.000 gebruikers de actuele internetsnelheid testen en daarbij kwam driekwart van de consumenten niet aan de beloofde downloadsnelheid.
75 procent van de internetgebruikers zou geadverteerde snelheid niet halen
Driekwart van de consumenten haalt de beloofde internetsnelheid waar men voor betaald niet. In het consumentenprogramma Vara Kassa bleek dat 75 procent van de consumenten die ADSL, VDSL of kabel internet afneemt, de beloofde downloadsnelheid niet haalt. Ruim 20.000 huishoudens namen deel aan de test waarbij de geadverteerde snelheid werd vergeleken met de daadwerkelijke downloadsnelheid. Eerder pleite Eurocommissaris Neelie Kroes al voor meer transparantie. Providers zouden volgens Kroes alleen moeten adverteren met realistische internetsnelheden.
Internetsnelheid vaak lager dan beloofd
Volgens Kassa haalde van de DSL-klanten ruim 87 procent de geadverteerde internetsnelheid niet. Van deze groep zou gemiddeld maar 39 procent de snelheid ontvangen waarvoor betaald wordt. Ook zou 73 procent van de kabel internet gebruikers de geadverteerde snelheid niet halen. Het aantal consumenten dat wél de beloofde internetsnelheid ontvangt ligt hoger dan bij DSL, namelijk gemiddeld 54 procent.
Providers wijzen er echter op dat de daadwerkelijk internetsnelheid afhankelijk is van veel variabelen. Daardoor zou men adverteren met maximale downloadsnelheden, maar wordt geen minimumsnelheid gegarandeerd. Het blijft echter wel opvallend dat zo’n groot deel van de gebruikers de internetsnelheid niet haalt waarvoor men betaald. Het programma Kassa pleit er daarom voor dat internetproviders de klant meer openheid biedt over de daadwerkelijke snelheid.
Kroes gaat stap verder
Als het aan Neelie Kroes ligt gaan providers nog een stap verder. In een reactie op het gehouden onderzoek van Kassa gaf de Eurocommissaris aan te pleiten voor het kosteloos opzeggen van het abonnement wanneer de beloofde snelheid niet wordt gehaald. “Klanten betalen voor een internetsnelheid die ze helemaal niet halen”, aldus Kroes in een reactie aan Kassa. “Een slim bedrijf zou consumenten geld teruggeven, als zij de beloofde snelheid niet behalen. Een bedrijf dat moedig genoeg is om dat te doen, kan daarmee nieuwe klanten binnenhalen.”
Uitkomsten onderzoek in twijfel getrokken
Toch worden er ook vraagtekens geplaatst bij de meetmethode die Kassa heeft uitgevoerd onder de 20.000 huishoudens. Nederland ICT stelt namelijk dat Kassa in haar onderzoek de opmerkingen en adviezen van de sector over een betrouwbare meetmethode niet heeft gevolgd. Voor het bepalen van de optimale snelheid is de zwakste schakel altijd bepalend. De brancheorganisatie liet echter weten dat het zwaartepunt daarvan in de laatste jaren verschoven is van internetproviders naar de bekabeling thuis en de kwaliteit van draadloos internet.