Consument moet voor aankoop werkelijke internetsnelheid weten

Veel internet providers zijn onduidelijk over de reële internetsnelheid die klanten kunnen halen vóór het afsluiten van een abonnement. De Consumentenbond heeft hier onderzoek naar gedaan omdat zij regelmatig klachten van consumenten ontvangen over de beloofde internetsnelheid.


Voor de aanschaf van een vast internet abonnement moet de consument eerlijke informatie krijgen over welke internetsnelheid daadwerkelijk gehaald kan worden op het huisadres. Daar pleit de Consumentenbond voor naar aanleiding van een onderzoek naar de beloofde internetsnelheid en de daadwerkelijke snelheid. De bond ontvangt regelmatig klachten van consumenten die aangeven dat hun internetsnelheid ver achterblijft bij datgene wat hen beloofd is.

Een aantal internet providers geeft wel realistische informatie over de internetsnelheid alvorens de consument een vast internet abonnement afsluit. Volgens de Consumentenbond zijn alleen KPN, Solcon en Telfort duidelijk over de werkelijke internetsnelheid op het adres. De overige internet providers, van zowel kabel als ADSL, adverteren met 'tot'-snelheden, blijkt uit een inventarisatie van de Digitaalgids van de Consumentenbond.

De providers XS4ALL en T-Mobile Online hebben wel een algemene pagina met een globale indicatie. Deze indicatie staat echter los van postcodes. Daarnaast geeft T-Mobile wel een indicatie van de snelheid op basis van postcode in een bevestigingsmail, maar pas nadat de bestelling is afgerond. Caiway, UPC, Tele2, Vodafone, ZeelandNet en Ziggo adverteren op hun websites alleen met tot-snelheden.

Eerder is op 1 januari 2013 de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden opgesteld. Providers hoeven slechts hun klanten te informeren over welke factoren de internetsnelheid beïnvloeden. De Consumentenbond vindt dat providers een stap verder kunnen gaan en voor de aankoop consumenten informeren over de daadwerkelijke internetsnelheid op het huisadres. Dergelijk onderzoek zal de bond ook doen op het gebied van mobiel internet.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 01 maart 2013.