Combineren vast internet met televisie steeds populairder
Het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie wordt steeds populairder. Volgens onderzoek van Telecompaper neemt de vraag naar mulitplay-pakketten verder toe. Providers halen dan ook meer omzet uit dergelijke abonnementen, welke bestaan uit een combinatie van breedband, tv, vaste telefonie en mobiele telefonie bij één provider.
Toenemende vraag naar totaalpakketten met internet, tv en vaste/mobiele telefonie
De vraag naar totaalpakketten groeit verder door. Steeds meer huishoudens willen een zogeheten multiplay-abonnement voor vast internet, tv, vaste telefonie en mobiele telefonie. Dat blijkt uit het Dutch Consumer Multiplay Market-rapport over Q3 2015 van Telecompaper. In het derde kwartaal van 2015 hadden ruim 600.00 huishoudens een multiplay-pakket. Ook de omzet die providers halen uit deze multiplay-diensten is gegroeid in het derde kwartaal naar bijna 1 miljard euro. In hetzelfde kwartaal in 2014 was deze omzet nog 7,4 procent minder.
Hoewel de quad-play (internet, tv, vaste/mobiele telefonie) abonnementen groeien, heeft het merendeel van de huishoudens nog een triple-play aansluiting. Uit het onderzoek blijft dat in Nederland in het derde kwartaal bijna 4 miljoen huishoudens drie diensten hadden bij één provider. Ruim 61 procent van alle triple play-abonnementen wordt door Ziggo geleverd. Bijna 29 procent komt voor rekening van KPN. Daarbij blijft er nog 10 procent over voor andere providers, met name Caiway, M7, Tele2, ZeelandNet en Vodafone.
Uit het rapport blijkt verder dat het aantal huishoudens dat twee diensten (dual play) afneemt langzaam daalt, na een eerdere piek in het vierde kwartaal in 2014. Steeds minder vaak wordt de combinatie van breedband met vaste telefonie afgesloten. Daarentegen wordt de combinatie van breedband met televisie of telefonie steeds populairder. De multiplay-pakketten, ook wel quad-play, vormen nu bijna 9 procent van de breedbandmarkt. Een jaar geleden lag dit aantal nog op 5,5 procent.