Collectieve aanklacht tegen KPN en Telfort

Er wordt een aanklacht ingediend namens meer dan 150 klanten en enkele stichtingen tegen KPN en Telfort. De telecombedrijven worden aangeklaagd voor het afronden van belminuten.

Providers ontvangen dagvaarding voor het afronden van belminuten
Providers ontvangen dagvaarding voor het afronden van belminuten

De providers KPN en Telfort ontvangen een dagvaarding namens een aantal klanten en krijgen daarnaast een collectieve vordering van de Stichting Belverlies.nl, dat een onderdeel is van Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO). De klanten zijn ontevreden over de handelswijze van KPN en Telfort waarbij de providers afronden op hele belminuten. Seconden worden afgerond naar hele minuten, terwijl er niet duidelijk wordt gemaakt dat er wordt afgerond en wat daar de gevolgen van zijn voor de klant.

De praktijk wijst uit dat er voor 1 minuut en 3 seconden bellen, 2 minuten in rekening worden gebracht. Eerder liet KPN al weten de maatregel voor getroffen klanten terug te draaien. In de rechtszaak zal de Stichting Belverlies.nl namens de klanten een verbod eisen op het afronden van belminuten en wordt er een schadevergoeding geclaimd. De stichting zegt hierover het volgende: ‘Klanten van KPN en Telfort zijn van de wijziging namelijk niet goed op de hoogte gesteld. KPN en Telfort hebben ook geen enkel bewijsstuk overlegd dat wel zou zijn gebeurd ondanks uitdrukkelijke vraag daarnaar.’ Ook wordt er overwogen om andere providers te dagvaarden, welke dit zullen zijn is nog niet bekend.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 11 november 2011.