Breedbandpenetratie in Nederland bereikt mijlpaal
De breedbandpenetratie heeft in Nederland de mijlpaal van 90 procent bereikt. Daarbij groeide het aantal breedbandabonnementen voor internet via kabel en glasvezel verder, echter nam het aantal DSL-lijnen verder af. Dat blijkt uit het rapport Dutch Broadband Q3 2014 van Telecompaper.
Breedbandpenetratie stijgt naar 90% in Nederland: Glasvezel en kabel internet groeien, DSL neemt verder af
In Nederland heeft de breedbandpenetratie in de loop van het derde kwartaal de mijlpaal van 90 procent bereikt. Per eind september 2014 waren er volgens Telecompaper ruim 6,86 miljoen breedbandabonnementen. Daarbij werd er een groei geconstateerd op het gebied van internet via glasvezel en kabel, maar liep het aantal DSL-lijnen verder af. Dat blijkt uit het rapport Dutch Broadband Q3 2014 van Telecompaper.
De helft van de breedbandabonnementen in het derde kwartaal viel toe te schrijven aan kabel internetabonnementen. Ook in het derde kwartaal groeide het aantal kabelaansluitingen met 0,9 procent, waarmee het totaal op 3,2 miljoen aansluitingen komt. Daarnaast groeide het aantal glasvezelaansluitingen harder dan het marktgemiddelde. Glasvezel blijft populair en wist dan ook per 30 september een marktaandeel van 10,5 procent te bemachtigen. Het aantal DSL-lijnen nam opnieuw verder af. In de periode juli, augustus, september nam het aantal DSL-lijnen af met 1,0 procent tot 2,95 miljoen.
Grootste aanbieder van breedband blijft nog altijd KPN, inclusief de merken XS4ALL en Telfort. De telecomprovider heeft een marktaandeel van 39,8 procent, iets lager dan een kwartaal eerder. Volgens Telecompaper zal de fusie tussen UPC en Ziggo er voor gaan zorgen dat zij gezamenlijk de grootste breedbandaanbieder in Nederland worden. Verwacht wordt dat de fusie bijdraagt aan een marktaandeel van 44 procent. Op dit moment heeft Ziggo een marktaandeel van 28,1 procent en UPC 16,1 procent, zo blijkt uit de data van Telecompaper.
In heel 2014 verwacht men dat de breedbandmarkt zal groeien met 2,3 procent, ondanks de toenemende verzadiging op de breedbandmarkt. Vooralsnog gaat de groei van kabel en glasvezel harder dan de afname van het aantal DSL-aansluitingen.