Breedbandmarkt trekt stijgende lijn voort
De stijgende lijn van het aantal breedbandaansluitingen in Nederland heeft zich in het derde kwartaal verder voortgezet. Onderzoeksbureau Telecompaper meldt maandag dat het aantal aansluitingen afgelopen kwartaal met 51.100 is gegroeid tot 6,54 miljoen internetaansluitingen.
Nederlands breedbandmarkt blijft groeien
Ook het afgelopen kwartaal is de Nederlandse breedbandmarkt verder gegroeid. Uit cijfers van onderzoeksbureau Telcompaper blijkt dat in het derde kwartaal het aantal aansluitingen is toegenomen met 51.100. Per saldo kwamen er meer kabelaansluitingen bij dan er DSL-aansluiten verloren gingen. Int totaal ligt het aantal internetaansluitingen in Nederland nu op 6,54 miljoen.
Het aantal kabelaansluitingen nam in het derde kwartaal met 0,7% toe tot 2,93 miljoen. Daar tegenover stond een daling van het aantal DSL-aansluitingen met 0,5% naar 3,17 miljoen aansluitingen. Telecompaper zag daarnaast glasvezel als sterkste groeier. Het aantal ‘fiber to the home’ respectievelijk ‘fiber to the business’-aansluitingen nam namelijk toe met 1%. Uiteindelijk leverde dit voor FTTH/B een marktaandeel op van 6,8%.
Gekeken naar het marktaandeel van de providers is er in het derde kwartaal weinig veranderd, KPN blijft de grootste internet provider. Samen met de merken XS4ALL en Telfort stond de provider eind september op een marktaandeel van 38,9%. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder is dit echter wel 1,3 procentpunt minder. Kabelaars Ziggo en UPC staan tweede en derde op de ranglijst. De kabelbedrijven boekten respectievelijk 26,5 en 15,5% marktaandeel.
De groei is volgens Telecompaper vooral te wijten aan het feit dat steeds meer internet providers all-in pakketten aanbieden met zowel internet, telefonie als televisie (Triple play). Daarin heeft KPN een leidende rol, gevolgd door Vodafone en Tele2 die recentelijk Triple play diensten via glasvezel hebben geïntroduceerd.