Breedbandmarkt zet verdere groeivertraging in
Zoals verwacht groeit de Nederlandse markt voor vast breedband internet amper. In het tweede kwartaal van dit jaar kende de markt een minieme groei van slechts 0,1 procent. Dat is een halvering ten opzichte van het eerste kwartaal.
De Nederlandse breedbandmarkt raakt verzadigd.
Dit zijn slechts enkele van de conclusies die Telecompaper doet naar aanleiding van het Dutch Broadband 2017 Q2 rapport. Voor heel het jaar wordt er een groei van meer dan 1 procent verwacht. De groei kwam ook in dit kwartaal voor rekening van kabel en glasvezel. Het totale aantal internetaansluitingen staat momenteel op 7,35 miljoen. De belangrijkste reden voor het afnemen van de groei is de verzadiging van de markt. Momenteel heeft breedbandinternet een penetratie van 94 procent van alle Nederlandse huishoudens.
DSL blijft afnemen
Het aantal breedbandaansluitingen dat bestaat uit koper (DSL) blijft ook in dit kwartaal dalen. Desondanks investeert KPN nog steeds in haar kopernetwerk om zo consumenten snelheden tot maar liefst 200 Mbps te kunnen bieden. Dit doen zij onder andere door pairbonding en andere grootschalige upgrades.
Kabelinternet blijft veruit marktleider binnen de breedbandmarkt. Nog altijd kent deze vorm van internet 3,38 miljoen aansluitingen in onze land. DSL blijft ondanks de daling een stabiele nummer twee met 2,85 miljoen aansluitingen. Glasvezel laat al kwartaal op kwartaal een flinke groei zien en kende ten opzichte van kwartaal 1 van dit jaar een toename van 1,5 procent.
Ziggo marktleider kabelinternet
Ziggo blijft nog altijd de grootste aanbieder als het gaat om kabelinternet. De provider is goed voor bijna 3,2 miljoen abonnees wat een marktaandeel vertegenwoordigd van bijna 44 procent. Aanbieder KPN is een goede twee met een marktaandeel van 40 procent. Naast de twee grote spelers zien we ook nog steeds dat kleinere spelers marktaandeel wegsnoepen. T-Mobile laat daarbij de hoogste kwartaalgroei zien zo valt er te lezen. De kleinere aanbieders van internet lijken vooralsnog klanten weg te snoepen bij andere kleinere partijen in plaats van bij KPN of Ziggo, waardoor zij een stabiel marktaandeel behouden.
Lees ook:
- Minder groei voor Nederlandse breedbandmarkt.