Breedbandmarkt blijft groeien
De Nederlandse breedbandmarkt is in 2016 gegroeid met 2,6 procent. Vooral het aantal glasvezelaansluitingen steeg vorig jaar significant.
De Nederlandse breedbandmarkt groeide vorig jaar met 2,6 procent
In het vierde kwartaal van 2016 is de Nederlandse breedbandmarkt gegroeid met zo’n 0,7 procent naar 7,33 miljoen internetaansluitingen. Dat blijkt uit cijfers van het Dutch Broadband 2016 Q4 rapport van Telecompaper. De groei in dit kwartaal is volledig toe te schrijven aan de toename van glasvezel, terwijl het aantal DSL-verbindingen langzaam blijft dalen.
Glasvezel groeit het hardst
Het aantal glasvezelaansluitingen is vorig jaar het hardste gestegen met maar liefst 15 procent. Daarmee komt het totale aantal aansluitingen voor glasvezelbreedband uit op bijna 1,1 miljoen. Ook het kabelinternet maakte in 2016 een groei van 2 procent door, terwijl het aantal DSL-verbindingen bleef dalen.
Ziggo wint marktaandeel
Ziggo, dat sinds januari onderdeel is van VodafoneZiggo, kende de beste kwartaalgroei sinds de fusie met UPC eind 2013. De grootste kabelaanbieder van ons land kwam daardoor uit op bijna 3,18 miljoen breedband abonnees en zag het marktaandeel stijgen naar 43,4 procent. KPN, de nummer twee op de markt, verloor 0,3 procent marktaandeel.
Ook de kleinere spelers in de breedbandmarkt blijven het goed doen. Verwacht wordt dat zij door de komst van onder andere NLE en T-Mobile marktaandeel zullen blijven winnen. Daarnaast verwacht Telecompaper dat de groei van het aantal breedbandaansluitingen dit jaar iets zal stagneren. Deze stagnatie heeft te maken met de toenemende marktverzadiging en bovendien een huishoudpenetratie van 94 procent. De totale omzet uit breedbandaansluitingen kwam over 2016 uit op bijna 1,87 miljard.