Boete KPN voor benadelen concurrentie grotendeels geschrapt
KPN hoeft een groot deel van de boetes die door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2014 waren opgelegd niet te betalen. Dat heeft het College van Beroep (CBb) voor het bedrijfsleven bepaald.
KPN hoeft het grootste gedeelte van de boete die eerder door de ACM werd opgelegd niet te betalen.
Het deel aan boetes dat geschrapt wordt is vanwege de overtreding van verplichtingen uit het marktanalysebesluit van de ACM dat werd opgesteld in 2008. KPN ontving hiervoor in eerste instantie een boete van meer dan een miljoen euro. Na bezwaar van de provider werd dit al naar beneden bijgesteld en ook oordeelde een rechter dat een lagere boete reëler zou zijn.
In het besluit is te lezen dat KPN onder meer verplicht is om zijn concurrenten op de hoogte te brengen van nieuwe ontwikkelingen op het vaste telefonienetwerk. Dit in verband met de monopolie die KPN hierop bezit. Voor de zakelijke doorschakeldienst *21Online zouden zij dit niet gedaan hebben. Deze werd enkel geleverd aan het eigen retailbedrijf. Volgens het CBb is het moment waarop de verplichting inging niet juist geïnterpreteerd door de ACM. Daarnaast zou de ACM onvoldoende hebben aangetoond dat KPN de verplichting tussen 1 januari 2009 en 1 mei 2012 niet zou zijn nagekomen. Het CBb heeft daarom ook geconcludeerd dat het niet vaststaat dat KPN de verplichtingen uit het marktanalysebesluit van 2008 niet is nagekomen.
Het CBb heeft dan wel de boete voor de de overtreding van het marktanalyse besluit uit 2008 verworpen, maar voor het besluit uit 2012 mocht de ACM wel een boete opleggen. KPN is hiervoor een jaar in overtreding geweest. Het CBb oordeelde dat een boete van 75.000 euro hiervoor op zijn plek zou zijn. Vanwege het feit dat het vonnis zo lang op zich liet wachten en daarom de zaak niet binnen redelijke termijn is behandeld werd dit uiteindelijk verlaagd naar 70.000 euro.