Betrouwbaarheid internetverbinding bepaalt keuze
Consumenten kijken eerder naar de betrouwbaarheid van de internetverbinding dan naar de prijs. Ed Achterberg van onderzoeksbureau Telecompaper sprak deze woorden bij de aftrap van het Breedband congres 2012 in het Singer-museum in Laren.
Betrouwbaarheid bepaalt keuze voor internet
De betrouwbaarheid van de verbinding bepaalt de keuze voor internet. Dit blijkt uit de woorden van Achterberg op het Breedband congres in Laren. Consumenten hebben daarnaast steeds meer interesse in breedband met 50 Mbps of hoger. Bij het vergelijken van internet providers wordt na de betrouwbaarheid van de verbinding pas gekeken naar de prijs. Daarnaast vinden huishoudens met glasvezel de prijs minder belangrijk dan huishoudens met een internetverbinding via kabel of DSL.
Bij glasvezel zijn de consumenten wel geïnteresseerd in de snelheid, maar niet tegen elke prijs, Aldus Achterberg van Telecompaper. Hij verwacht dat kabelaars hun diensten ook op netwerken van andere gaan aanbieden. De glasvezelmarkt zit in een stijgende lijn van 140.000 aansluitingen in 2007 naar 1,01 miljoen in 2011. Volgens Erik Compter van Telecompaper groeide de gemiddelde activatie in die periode van 20 naar 30%.
De meest actieve glasvezelaanbieders zijn: KPN, Lijbrandt, XS4ALL en Helden van Nu. Daarbij is alleen Helden van Nu onafhankelijk op de zakelijke markt, Lijbrandt en XS4ALL zijn namelijk KPN-merken. Ook de snelheid van glasvezel groeit sterk. Aanbieder Wisper zit in zijn marktgebied inmiddels op maximaal 1 Gbps, met een ondergrens van 200 Mbps. Het aantal glasvezelaanbieders per gemeente is verdubbeld naar twee.
Verwacht wordt dat Reggefiber zijn marktleiderschap binnen de glasvezelmarkt behoudt, maar dat het marktaandeel zal dalen. In 2016 zullen het aantal activaties bij nieuwe glasvezelnetwerken tot 50% groeien.