ACM: twee vaste netwerken gaat ten koste van consument
Volgens de Autoriteit Financiële Markten (ACM) zijn twee vaste telecommunicatienetwerken in Nederland onvoldoende voor effectieve concurrentie. Een dergelijke marktsituatie geeft onvoldoende prikkeling voor investeringen en innovaties, wat ten koste gaat van de consument.
Meer aanbieders op vaste netwerken zou volgens ACM beter zijn voor consument
De fusie van Ziggo en UPC is ondertussen een feit. Dat zorgt er echter wel voor dat er nog maar twee vaste netwerken zijn voor telecommunicatie, namelijk Ziggo en KPN. De ACM stelt nu dat met twee vaste netwerken in Nederland de consument te weinig keuze heeft. Tevens zou het onvoldoende zijn om te garanderen dat consumenten de beste aanbiedingen krijgen op prijs en kwaliteit. Dat heeft ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn gezegd tijdens een congres over telecom en mededinging in Londen.
Volgens Fonteijn zijn twee aanbieders van vaste netwerkendiensten onvoldoende voor effectieve mededinging. Daarnaast constateert de mededingingswaakhond dat twee vaste aanbieders ook onvoldoende prikkelen tot investeren en innovatie. Deze marktomstandigheden zouden ten nadelen zijn van de consument. De bestuursvoorzitter verwijst naar een rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) over de mobiele markt. Daar zijn vaak drie of meer landelijke aanbieders, waardoor consumenten beter af zouden zijn. En daar waar minstens vier aanbieders van vaste netwerken zijn, is sprake van meer innovatie en investeringen.
In Nederland ligt het (coax)kabelnetwerk vooral in handen van Ziggo en in kleinere delen van het land in handen van ZeelandNet (Delta), Kabelnoord en Caiway. De rest van het netwerk is vooral in handen van KPN en KPN Wholesale. Van een derde vaste aanbieder is dus voorlopig nog geen sprake. De ACM is dan ook van mening dat de machtspositie van Ziggo en KPN nadelen heeft, met name voor consumenten.