Aanval op XS4ALL leidt tot problemen
Een zogeheten ‘distributed denial of service’ (DDoS) aanval heeft voor problemen gezorgd bij XS4ALL. Klanten hadden problemen met hun e-mailverkeer, maar deze werden dinsdagavond tegen half zeven weer verholpen.
XS4ALL aangevallen door DDoS-aanval
XS4ALL had gisteren, dinsdag 17 april 2012, enige tijd last van storingen op het e-mailverkeer. De internet provider werd dinsdag door een massale aanval getroffen waardoor circa 275.000 problemen hadden. De zogenoemde DDoS-aanval zorgde ervoor dat de server overbelast raakten door een spervuur van informatieaanvragen.
Een woerdvoerder meldde tegen half zeven dat de problemen grotendeels voorbij waren. De security-afdeling van XS4ALL werkt er inmiddels hard aan de aanvallen te verdedigen. Wie er achter de aanval zit is echter nog onbekend. Volgens XS4ALL, dochteronderneming van KPN, werden zowel webservers, mailservers als andere diensten getroffen.
Het probleem doet zich volgens XS4ALL vaker voor bij internet providers, deze aanval was echter groter dan gebruikelijk. Niet alleen particulieren hadden last van de storing, maar ook bedrijven die hun website hosten bij de provider.