303.000 euro boete voor UPC
De consumentenautoriteit heeft in totaal 7 boetes opgelegd aan het bedrijf, omdat ze in 2007 via colportage en telefonische verkoop geprobeerd hebben abonnementen en digitale televisie aansluitingen te verkopen.
Naast de boetes is UPC verplicht gesteld om bij aanvang van elk nieuw telemarketinggesprek duidelijk de commerciƫle doelen uit te leggen in het gesprek. Indien UPC dit niet doet kunnen ze een geldelijke boete riskeren.
In 2007 kwamen er bij de Consumentenbond en ConuWijzer veel klachten binnen over het feit dat UPC een zogenaamde "mediabox" aanbood via telefonische verkoop en colportage waarbij niet voldoende duidelijk was dat, aan die mediabox een abonnement gekoppeld was op digitale televisie.
Na een onderzoek van de Consumentenautoriteit kwam naar voren dat UPC niet op die dergelijke manier had mogen handelen. Voornamelijk het feit dat ze de regels omtrent het sluiten van overeenkomsten op afstand hebben overtreden werd zwaar aangerekend. Tot slot werd duidelijk dat UPC de Colportagewet heeft overtreden en dat ze onvolledige informatie hebben verstrekt.